Nutrition for my urban soul

Igår bestämde Chuck och jag oss för att leka Carrie och Mr. Big, och dra till New York City. Vi kunde knappast ha valt en mer passande dag! Först satte jag på mig halsduk och höstjacka, för det är ju oktober, men verkligheten bjöd på juli-likt solväder. Höstkläderna åkte av och faktiskt, med facit i hand, hade jag kunnat gå barbent i en sommarklänning. Men jag har liksom slagit på höstinställningen i min hjärna så det fick bli såhär:

Tröja från Gina Tricot, kjol från Forever21, strumpbyxor från Indiska, skor från Macys, väska från Kosta Outlet, solisar Rayban Wayfarers. Så - då var det färdiglekt modebloggare.

Dagen i det stora äpplet var helt faaantastisk! Klockan var cirka 13.00 när vi var framme på Grand Central, perfekt tid för lunch enligt mig. Aptit är ju bästa kryddan, och framåt ett börjar man bli riktigt hungrig. Jag använde den superba iPhone-appen "Urban spoon" för att hitta en bra restaurang. Man skriver in i vilket område, vilket kök och prisklass man vill ha - och så söker den upp alternativ åt en! När man hittat ett ställe kan man också läsa andra besökares omdömen - asbra! (JA - jag är medveten om att jag kanske låter lite tantig när jag exotifierar appar så där, men jag har alltid varit en old soul.) När vi är i New York brukar vi vilja äta indiskt. För även om det finns några bra indiska restarunger i Connecticut, så är det inte i närheten av utbudet på Manhattan! Urban spoon tog oss till "Amma", på 51:a gatan:

Åh, det var helt fantastiskt!! Jag åt en rätt som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på, men som bestod av cottage cheese-kuber i krämig tomatsås, en linssås, ris och vitlöksnaan. Och bubbelvatten! Här serverar de i nio fall av tio vanligt vatten, och det är kanske bra, men bubblor är ju såå mycket festligare. Det var den godaste måltiden jag ätit på ett bra tag.

Efter vi hade ätit gick vi till en loppis längre söderut. Jag fyndade en tjusig servetthållare och en underbart fin långkjol (fast den var inte begagnad, jag känner att jag har börjat ansluta mig till resten av släkten vad gäller second hand shoppade kläder... alltså "nej tack"):

servetthållare

När vi hade vandrat länge och långt satte vi oss ner i vår favvopark i New York, Bryant Park. Den ligger precis vid tågstationen och har små mysiga kaféer och massvis av bord och stolar. Perfekt att koppla av i med en kaffe och något att läsa. Rent tekniskt kan man ju göra det i Connecticut, eller vart som helst, men det är något speciellt att göra vardagliga saker på Manhattan. Medan jag satt och bläddrade i PEOPLE och TIME, satt ett par äldre asiatiska herrar och spelade schack bakom mig. Det ringar nog in vad jag verkligen älskar mest med NYC -- mångfalden. Önskar att övriga världen var lite mer så också, att man kan gå nerför en gata och höra tio olika språk inom loppet av tio minuter. Jag önskar att människor kunde uppskatta och respektera varandras kulturer istället för att skrämmas av dem. Det är väl klart att det finns problem med rasism och etnocentrism också i New York, men bara det faktum att man kan sitta i Bryant Park en lördag och se människor från så många olika hörn av jorden, är upplyftande och underbart. Tycker jag.

Bryant Park


Jag lyssnar just nu på: "Man måste dö några gånger innan man kan leva" med Håkan Hellström

Kommentarer
Postat av: Chuck

I think it was "Paneer Makhni" you had for lunch. :)

2011-10-10 @ 16:12:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0